W IV kwartale 2024 r. Eksperci opracowali projekt
Strategii rozwoju PTTK
Tematyka dokumentu:
Słowo wstępne
1.0 Wprowadzenie
2.0 Profil współczesnej organizacji pozarządowej
3.0 Diagnoza
3.1 Otoczenie społeczno-gospodarcze PTTK
3.2 Miejsce PTTK w zarządzaniu gospodarką turystyczną
3.3 PTTK w kalejdoskopie
3.4 Analiza celów i procesu funkcjonowania PTTK
3.5 Tożsamość i kapitał marki PTTK
3.6 Identyfikacja konfliktów i interesariuszy PTTK
3.7 Analiza SWOT PTTK
4.0 Strategia
4.1 Czteroczynnikowa strategia rozwoju
4.2 Obszary strategiczne
4.2.1 Zwinne zarządzanie
4.2.2 Synergia turystyczna
4.2.3 Turystyka zrównoważona
4.2.4 Transformacje programowe
5.0 Ryzyka
6.0 Monitoring
7.0 Załącznik – Rekomendowany Organigram
8.0 Zespół autorski
9.0 Przypisy końcowe
10.0 Bibliografia
11.0 Źródła badań i materiały wewnętrzne PTTK
12.0 Słownik pojęć
Warsztaty strategiczne „Strategia rozwoju PTTK” z członkami PTTK. Poznań – Kraków – Warszawa
Realizacja: kwiecień – maj 2024 r.
Ramowy program jednodniowych stacjonarnych warsztatów strategicznych dla członków PTTK – zakres:
Rejestracja uczestników
Tematyka przedstawiona przez moderatora:
Przywitanie uczestników i prezentacja programu warsztatów
Stan przeprowadzonych badań PTTK (prezentacja kluczowych wyników)
Dyskusja moderowana – SWOT dla PTTK
Opracowanie indywidualnych kart SWOT – uczestnicy
Przerwa kawowa
Dyskusja moderowana – PESTEL dla PTTK
Opracowanie indywidualnych kart PESTEL – uczestnicy
Dyskusja moderowana – Obszary strategiczne. Wizja i misja PTTK
Opracowanie indywidualnych typów obszarów strategicznych z zadaniami oraz elementów wizji i misji – uczestnicy
Podsumowanie
Czas trwania warsztatu: 4 godziny.
Warsztaty strategiczne zorganizowano w trzech miejscowościach:
- Poznań, 19 kwietnia 2024 r., siedziba WSTiH
Moderator i autor raportu: dr Wojciech Fedyk
Uczestnicy: 23 przedstawicieliróżnych środowisk PTTK piastujących różne funkcje w Organizacji.
- Kraków, 24 kwietnia 2024 r., siedziba COTG PTTK
Moderator i autor raportu: dr Bartłomiej Walas
Uczestnicy: 21 przedstawicieliróżnych środowisk PTTK piastujących różne funkcje w Organizacji.
- Warszawa, 17 maja 2024 r., siedziba Zarządu Głównego PTTK
Moderator i autor raportu: dr hab. Piotr Gryszel
Uczestnicy: 21 przedstawicieliróżnych środowisk PTTK piastujących różne funkcje w Organizacji.
Wzorcowa karta indywidualna zadań uczestników każdego z warsztatów strategicznych obejmuje:
Zadanie I – Analiza SWOT – PTTK
Sekcje analizy SWOT: mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia.
Zadanie II – Analiza PESTEL – PTTK
Sekcje analizy PESTEL: otoczenie polityczne, otoczenie ekonomiczne, otoczenie społeczne,
otoczenie technologiczne, otoczenie ekologiczne, otoczenie prawne.
Zadanie III – Wizja i misja PTTK
Zadanie IV – Obszary strategiczne działania PTTK
Zadanie V – Rekomendacje zadań do obszarów strategicznych z wykorzystanie zaproponowanego modelu podziału na typy zadań: wyeliminować, wzmocnić, zredukować, wprowadzić.
Badania ankietowe CAWI wizerunku PTTK
– wywiady IDI – raporty eksperckie.
Realizacja: styczeń – marzec 2024 r.
- Badania ankietowe CAWI wizerunku Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego wśród członków Organizacji, służące ocenie kapitału marki PTTK:
- Ankieta internetowa
- Raport ekspercki
Ankieta internetowa
W ramach diagnozy strategicznej zostały przeprowadzone badania wizerunku Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego wśród członków Towarzystwa z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety internetowej https://forms.gle/Pwaj7upN4c5vMcp99 udostępnionym w Aktualnościach na głównej stronie internetowej PTTK https://pttk.pl/wizerunek-pttk-wsrod-czlonkow-organizacji/.
Raport pt.: Wizerunek PTTK wśród członków organizacji. Badania jakościowe.
Opracowanie: dr Bartłomiej Walas, prof. WSTiE
Konsultacja: dr Wojciech Fedyk, dr hab. Piotr Gryszel, prof. UE
Tematy w dokumencie:
Założenia metodologiczne – Charakterystyka próby – Uprawiane formy turystyki kwalifikowanej – Odznaki – Motywacje przystąpienia do PTTK – Wizerunek i kapitał marki PTTK: Skojarzenia, Osobowość, Korzyści – Podsumowanie – Spis tabel – Spis rycin – Spis wykresów – Bibliografia – Kwestionariusz ankiety.
Raport pt.: Wizerunek PTTK wśród osób niebędących członkami organizacji. Badania ilościowe.
Opracowanie: dr hab. Piotr Gryszel, prof. UE
Konsultacja: dr Bartłomiej Walas, prof. WSTiE, dr Wojciech Fedyk
Tematy w dokumencie:
Metodologia przeprowadzonego badania ▪ Podsumowanie wyników badania ▪ Szczegółowe wyniki badania ▪ Przynależność do organizacji społecznych ▪ Deklarowany poziom zaangażowania (potencjał aktywności w organizacjach) ▪ Przynależność do organizacji/stowarzyszenia – zapotrzebowanie ▪ Atrakcyjność organizacji społecznych ▪ Istotność korzyści wynikających z przynależności do organizacji ▪ Świadomość kto wykonuje poszczególne czynności/kto jest właścicielem schronisk ▪ Regularne uprawianie turystyki ▪ Powody nieuprawiania regularnie turystyki kwalifikowanej ▪ Uprawiane formy turystyki kwalifikowanej/inne formy aktywności ▪ Cel uprawiania turystyki kwalifikowanej ▪ Preferowany sposób uprawiania form turystyki ▪ Spontaniczne skojarzenia z PTTK ▪ Wizerunek PTTK ▪ Metryczka ▪ Wykaz rycin ▪ Wykaz wykresów ▪ Wykaz tabeli.
Raport pt.: Badania jakościowe funkcyjnych członków PTTK.
Opracowanie: dr Wojciech Fedyk
Konsultacja: dr Bartłomiej Walas, prof. WSTiE, dr hab. Piotr Gryszel, prof. UE
Tematy w dokumencie:
Wstęp – Założenie metodologiczne – Struktura badanych respondentów –
Wyniki badań empirycznych – Technika CAWI:
- Składniki zarządzania i stosunków społeczno-zawodowych w PTTK
- Cechy tożsamości i wizerunku PTTK
- Macierz siły wpływu i poziomu zainteresowania działalnością PTTK
Wyniki badań empirycznych – Technika IDI:
- Wady i zalety PTTK – identyfikacja
- Kluczowe problemy i wyzwania wewnętrzne PTTK
- PTTK – oczekiwania wobec otoczenia i korzyści dla interesariuszy
- Konflikty w strukturach PTTK
- Rozbieżność kompetencji w strukturach PTTK
- Modyfikacja norm prawnych (statutu) działania PTTK
- Wizja i misja PTTK – prognoza
Podsumowanie – Spis tabel – Spis rycin – Bibliografia – Załączniki
W ramach prac nad strategią rozwoju PTTK w IV. kwartale 2023 roku powstały raporty eksperckie:
Raport pt.: Metodologia strategii rozwoju Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego.
Opracowanie: dr Bartłomiej Walas, prof. WSTiE
Konsultacja: dr Wojciech Fedyk, dr hab. Piotr Gryszel, prof. UE
Tematy w dokumencie:
Wprowadzenie – Autodiagnoza PTTK – PTTK w kalejdoskopie – Definiowane problemy i oczekiwania PTTK – Metodyka – Hipotetyczne obszary strategiczne – Kapitał marki PTTK – Harmonogram – Techniki badawcze – Macierz Johnsona – Scholesa – Koło konfliktów Moor’a – Analiza SWOT – Analiza PESTEL – Scenariusz indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) – Warsztaty strategiczne – Kwestionariusze ankiet – Wizerunek PTTK wśród członków organizacji – Wizerunek PTTK wśród osób nie będących członkami Organizacji – Załącznik.
Dokument powstał w ramach diagnozy strategicznej obejmującej przygotowanie Koncepcji metodologicznej projektu strategii – opis procesu badawczego i opracowanie kwestionariuszy ankiet i IDI.
Raport pt.: Analiza trendów turystyki społecznej oraz postaw społecznych wobec organizacji pozarządowych.
Opracowanie: dr Wojciech Fedyk
Konsultacja: dr Bartłomiej Walas, prof. WSTiE, dr hab. Piotr Gryszel, prof. UE
Tematy w dokumencie:
Turystyka społeczna – ujęcie teoretyczne (na podstawie Analizy źródeł literaturowych) – Współczesne i przyszłe trendy w turystyce społecznej – Postawy społeczne wobec organizacji pozarządowych.
Dokument powstał w ramach diagnozy strategicznej obejmującej analizę trendów turystyki społecznej oraz postaw społecznych wobec organizacji pozarządowych na podstawie źródeł wtórnych.
Raport pt.: Diagnoza stanu organizacyjnego i finansowego oraz analiza zasadności celów
statutowych Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego.
Opracowanie: dr hab. Piotr Gryszel, prof. UEW
Konsultacja: dr Wojciech Fedyk, dr Bartłomiej Walas, prof. WSTiE
Tematy w dokumencie:
Historia PTTK – kontekst diagnostyczny – Diagnoza stanu organizacyjnego PTTK w latach 1990-2022 – Struktura organizacyjna PTTK – Diagnoza finansowa PTTK – Analiza celów statutowych PTTK.
Dokument powstał w ramach diagnozy strategicznej obejmującej diagnozę stanu organizacyjnego i finansowego oraz analizę zasadności 33 celów statutowych.
Informacje udostępnione na stronie internetowej odzwierciedlają jedynie opinie ich autorów.
NIW-CRSO nie jest odpowiedzialny za sposób wykorzystania informacji.

SFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW NARODOWEGO INSTYTUTU WOLNOŚCI – CENTRUM ROZWOJU OBYWATELSKIEGO
W RAMCH RZĄDOWEGO PROGRAMU ROZWOJU ORGANIZACJI OBYWATELSKICH NA LATA 2018-2030 PROO