Opracowanie strategii rozwoju PTTK
Wypracowanie akceptowanej szeroko i dopracowanej merytorycznie strategii rozwoju Towarzystwa jest najważniejszym działaniem [nr 1] w zadaniu publicznym pn. Rozwój misyjny i instytucjonalny PTTK jako głównego kreatora turystyki społecznej i aktywnej w Polsce, realizowanym w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO 1a.
W pracach nad strategią rozwoju PTTK przewidywane są:
- Powołanie zespołu roboczego do spraw prac nad strategią rozwoju PTTK oraz uruchomienie przy głównej stronie PTTK podstrony internetowej dedykowanej procesowi prac.
- Diagnoza PTTK i jego otoczenia z wykorzystaniem wieloczynnikowej techniki PESTEL, wskazującej kluczowe problemy, które mogą mieć istotny wpływ na misyjność i aktywność organizacji:
Społeczne (Social) – Technologiczne (Technological) – Ekonomiczne (Economic) –
Ekologiczne (Ecological) – Polityczne (Political) – Prawne (Legal).
Identyfikacja czynników będzie podstawą do analizy SWOT.
Przeprowadzone zostaną między innymi:
identyfikacja kapitału marki PTTK, diagnoza z wykorzystaniem macierzy Johnsona i Scholesa dla identyfikacji grup interesariuszy posiadających potencjalną siłę wpływu oraz poziom zainteresowania organizacją. Całość analiz ma ocenić zdolność organizacji do reform i zarekomendowania kierunków według metodyki „błękitnego oceanu”. Wyniki będą przedstawione w zwartym raporcie.
W procesie prac nad strategią zostaną zrealizowane:
- Koncepcja metodologiczna projektu strategii z opisem procesu badawczego i opracowaniem kwestionariuszy ankiet i IDI
- Analiza trendów turystyki społecznej oraz postaw społecznych wobec organizacji pozarządowych
- Diagnoza stanu organizacyjnego i finansowego oraz analiza zasadności 33 celów statutowych
- Badania ankietowe CAWI wizerunku PTTK wśród min. 300 członków organizacji, służące ocenie kapitału marki PTTK
- Badania wizerunku PTTK wśród 500 Polaków
- Badania jakościowe IDI (funkcyjnych członków PTTK).
Powstaną raporty ekspercie poświęcone poszczególnym tematom.
- Warsztaty strategiczne – trzy jednodniowe stacjonarne spotkania z udziałem łącznie ok. 60 członków PTTK, które zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem techniki analizy otoczenia PESTEL. Ramowy program obejmuje: podsumowanie dotychczasowych wyników prac, wypracowanie analizy SWOT i sformułowanie celów strategicznych organizacji, ostateczne rekomendacje. Moderatorami warsztatów będą eksperci, którzy przygotują raporty z warsztatów.
- Projekt strategii rozwoju PTTK, który opracują eksperci przewiduje wstępnie zagadnienia:
- Wyzwania dla turystyki społecznej
- Profil współczesnej organizacji pozarządowej
- Analiza otoczenia
- Miejsce PTTK w zarządzaniu gospodarką turystyczną
- Programowe, organizacyjne i finansowe aspekty PTTK
- Diagnoza tożsamości i kapitału marki PTTK
- Identyfikacja konfliktów wewnętrznych i zewnętrznych na podstawie koła Mooor’a
- Wizja, misja i wartości PTTK
- Czteroczynnikowa strategia rozwoju: zadania do redukcji, zadania do eliminacji, zadania do wprowadzenia, zadania do wzmocnienia
- Rekomendacje narzędzi wdrażania strategii, w tym priorytetyzacja celów statutowych
i sposobów realizacji
- Analiza ryzyka
- Wskaźniki monitoringu.
- Konsultacje projektu strategii z członkami PTTK w oddziałach terenowych i jednostkach specjalistycznych w trakcie 4 – 6 spotkań online. Przedstawiciele oddziałów PTTK z całej Polski i władz naczelnych PTTK omówią projekt strategii, zaprezentują stanowiska podczas dyskusji. Przewiduje się uzyskanie opinii od minimum 100 osób.
- Zatwierdzenie finalnego dokumentu strategii rozwoju przez Zarząd Główny PTTK.
Dokument strategii rozwoju PTTK, przyjęty uchwałą ZG PTTK, zostanie opublikowany w dwóch częściach – diagnoza i strategia, na głównej stronie internetowej PTTK i na stronach internetowych jednostek PTTK. Zakłada się, że odsłony i pobrania dokumentu osiągną wartość 1000.
W efekcie realizacji działania środowisko PTTK zyska uzgodnioną wewnętrznie, spójną wizję funkcjonowania i prowadzenia działalności programowej w najbliższych latach. Dzięki wypracowaniu w angażującym członków procesie i przyjęciu przez władze PTTK nowej, pierwszej!, strategii rozwoju organizacji członkowie zyskają jasną wytyczną do wspólnego, skoordynowanego działania, a władze PTTK narzędzie wspomagające zarządzanie organizacją.
SFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW NARODOWEGO INSTYTUTU WOLNOŚCI – CENTRUM ROZWOJU OBYWATELSKIEGO
W RAMCH RZĄDOWEGO PROGRAMU ROZWOJU ORGANIZACJI OBYWATELSKICH NA LATA 2018-2030 PROO