Strategia

Opracowanie strategii rozwoju PTTK

Wypracowanie akceptowanej szeroko i dopracowanej merytorycznie strategii rozwoju Towarzystwa jest najważniejszym działaniem [nr 1] w zadaniu publicznym pn. Rozwój misyjny i instytucjonalny PTTK jako głównego kreatora turystyki społecznej i aktywnej w Polsce, realizowanym w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO 1a.

W pracach nad strategią rozwoju PTTK przewidywane są:

  1. Powołanie zespołu roboczego do spraw prac nad strategią rozwoju PTTK oraz uruchomienie przy głównej stronie PTTK podstrony internetowej dedykowanej procesowi prac.
  2. Diagnoza PTTK i jego otoczenia z wykorzystaniem wieloczynnikowej techniki PESTEL, wskazującej kluczowe problemy, które mogą mieć istotny wpływ na misyjność i aktywność organizacji:

Społeczne (Social) – Technologiczne (Technological) – Ekonomiczne (Economic) –

Ekologiczne (Ecological) – Polityczne (Political) – Prawne (Legal).

Identyfikacja czynników będzie podstawą do analizy SWOT.

Przeprowadzone zostaną między innymi:

identyfikacja kapitału marki PTTK, diagnoza z wykorzystaniem macierzy Johnsona i Scholesa dla identyfikacji grup interesariuszy posiadających potencjalną siłę wpływu oraz poziom zainteresowania organizacją. Całość analiz ma ocenić zdolność organizacji do reform i zarekomendowania kierunków według metodyki „błękitnego oceanu”. Wyniki będą przedstawione w zwartym raporcie.

W procesie prac nad strategią zostaną zrealizowane:

  • Koncepcja metodologiczna projektu strategii z opisem procesu badawczego i opracowaniem kwestionariuszy ankiet i IDI
  • Analiza trendów turystyki społecznej oraz postaw społecznych wobec organizacji pozarządowych
  • Diagnoza stanu organizacyjnego i finansowego oraz analiza zasadności 33 celów statutowych
  • Badania ankietowe CAWI wizerunku PTTK wśród min. 300 członków organizacji, służące ocenie kapitału marki PTTK
  • Badania wizerunku PTTK wśród  500 Polaków
  • Badania jakościowe IDI (funkcyjnych członków PTTK).

Powstaną raporty ekspercie poświęcone poszczególnym tematom.

  • Warsztaty strategiczne – trzy jednodniowe stacjonarne spotkania z udziałem łącznie ok. 60 członków PTTK, które zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem techniki analizy otoczenia PESTEL. Ramowy program obejmuje: podsumowanie dotychczasowych wyników prac, wypracowanie analizy SWOT i sformułowanie celów strategicznych organizacji, ostateczne rekomendacje. Moderatorami warsztatów będą eksperci, którzy przygotują raporty z warsztatów.
  • Projekt strategii rozwoju PTTK, który opracują eksperci przewiduje wstępnie zagadnienia:
  • Wyzwania dla turystyki społecznej
  • Profil współczesnej organizacji pozarządowej
  • Analiza otoczenia
  • Miejsce PTTK w zarządzaniu gospodarką turystyczną
  • Programowe, organizacyjne i finansowe aspekty PTTK
  • Diagnoza tożsamości i kapitału marki PTTK
  • Identyfikacja konfliktów wewnętrznych i zewnętrznych na podstawie koła Mooor’a
  • Wizja, misja i wartości PTTK
  • Czteroczynnikowa strategia rozwoju: zadania do redukcji, zadania do eliminacji, zadania do wprowadzenia, zadania do wzmocnienia
  • Rekomendacje narzędzi wdrażania strategii, w tym priorytetyzacja celów statutowych             

i sposobów realizacji

  • Analiza ryzyka
  • Wskaźniki monitoringu.
  • Konsultacje projektu strategii z członkami PTTK w oddziałach terenowych i jednostkach specjalistycznych w trakcie 4 – 6 spotkań online. Przedstawiciele oddziałów PTTK z całej Polski i władz naczelnych PTTK omówią projekt strategii, zaprezentują stanowiska podczas dyskusji. Przewiduje się uzyskanie opinii od minimum 100 osób.
  • Zatwierdzenie finalnego dokumentu strategii rozwoju przez Zarząd Główny PTTK.

Dokument strategii rozwoju PTTK, przyjęty uchwałą ZG PTTK, zostanie opublikowany w dwóch częściach – diagnoza i strategia, na  głównej stronie internetowej PTTK i na stronach internetowych jednostek PTTK. Zakłada się, że odsłony i pobrania dokumentu osiągną wartość 1000.

W efekcie realizacji działania środowisko PTTK zyska uzgodnioną wewnętrznie, spójną wizję funkcjonowania i prowadzenia działalności programowej w najbliższych latach. Dzięki wypracowaniu w angażującym członków procesie i przyjęciu przez władze PTTK nowej, pierwszej!, strategii rozwoju organizacji członkowie zyskają jasną wytyczną do wspólnego, skoordynowanego działania, a władze PTTK narzędzie wspomagające zarządzanie organizacją.

SFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW NARODOWEGO INSTYTUTU WOLNOŚCI – CENTRUM ROZWOJU OBYWATELSKIEGO
W RAMCH RZĄDOWEGO PROGRAMU ROZWOJU ORGANIZACJI OBYWATELSKICH NA LATA 2018-2030 PROO